Det klassiska O’boy-paketet har tagits ut ur sortimentet. Allt för att O’boy ska blir mer klimatsmart och därför ska en ny förpackning in i hyllorna.

Själv har jag druckit O’boy sen jag var liten och det kanske inte är så konstigt då den har funnits sedan 1960 och har blivit en klassisk chokladdryck i många hem.

På vissa håll har red den förslutningsbara påsvarianten i miljövänligt plast ersatts.

– Vi är jättestolta över den nya förpackningen och designen, och vi hoppas att alla O’boy-älskare kommer tycka om den lika mycket som vi gör – och blanda sin O’boy med samma glädje som alltid, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig för O’boy, till Aftonbladet.

Vi får hoppas att det inte blir en ny O’boy-kris som det blev 2018. Då fick företaget nämligen brist på chokladdryckspulver i samband med att en ny maskin installerades. Det ledde till tomma butikshyllor runt om i landet.

Smaken kommer dock vara som den alltid varit.

Historia

O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck. Den härliga chokladsmaken njuts av folket såväl varm som kall och såväl vid frukost som vid andra tillfällen. År 1995 köptes O’boy upp av det globala företaget Kraft Foods, numera Mondelēz International, som bland annat äger varumärken som Marabou, V6, Stimorol, Belvita och Oreo. Produktionen av O’boy sker idag i Marabou-fabriken i Upplands Väsby utanför Stockholm.

Varför ”O’boy”?

I samma veva som utvecklingen av O’boys recept togs fram besökte den dåvarande marknadschefen till Marabou USA. Han snappade då upp begreppet ”oh boy”, vilket han då ansåg var ett lämpligt namn för ett nytt chokladpulver på den nordiska marknaden.

 

oboy-reklam

 

Vad tycker du om att O’boy byter förpackning för att bli mer klimatsmarta? Dela gärna med dig av dina tankar!