Volvo 140-serien

2016 var det 50 år sedan som Volvo 144 presenterades , som sedan kom att bli märkets första modell att sälja i mer än en miljon exemplar.

Det var med 140-serien som Volvo införde sitt nya sätt att benämna modeller. Första siffran stod för modellserien, den andra för antalet cylindrar i motorn, och den tredje för antalet dörrar.

Volvo 144



Den 19:e augusti 1966 började 144 produceras.

För en bil från 60-talet var säkerheten på 140-serien väldigt avancerad. Karossen hade deformationszoner och säkerhetsbur, och bilen var utrustad med skivbromsar både fram och bak. Dessutom hade bilen reduceringsventiler som var till för att förhindra hjullåsning. Lite senare skulle bilen dessutom få nackskydd, rullbälten och påminnare för säkerhetsbälten som standard.

Volvo 145




 

 

 

Från början hade bilen samma motor som satt i Volvo Amazon – en fyrcylindrig B18-motor på 1,8 liter och med 75 hästkrafter. Från 1969 fick 140-serien en tvåliters B20-motor med 82 hästkrafter, och från och med 1971 motorer med elektroniskt styrd direktinsprutning, vilket gav bilen hela 120 hästkrafter.

Produktionen av 140-serien lades ner år 1974. Då hade drygt 1 250 000 exemplar tillverkats – och den var därmed Volvos första modell att säljas i mer än en miljon exemplar. Fantastiskt gjort, Volvo 140.



 

 




  Har du något härligt minne från tiden med dessa underbara bilar?  

  Lämna en kommentar eller din historia i kommentarsfältet här nedan.   

  Vi älskar att få hör från dig!