Saab 1947 – 2011

19 december 2011 var för alla Saab fantaster en sorgens dag, men även en förlust för Sverige. Det är denna dag då Victor Muller meddelar att han personligen lämnar in begäran om konkurs till Vänersborgs tingsrätt. En era i svensk bilindustri är över. 

På 1980-talet går Saabs personbilsdel med vinst, men i slutet av årtiondet vänder det.

  • Saab bildas 1937. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Syftet var att ta fram flygplan för det svenska försvaret.
  • Den första bilen, Saab 92, visas 1947.
  • 1949 påbörjas serieproduktionen av Saab 92, en bil med tvåtaktsmotor på 764 kubikcentimeter och 25 hästkrafter.

50-talet

  • 1950 levererar Saab de första bilarna till kund.
  • 1958 ingår säkerhetsbälte som standardutrustning för första gången i en Saab. Modellen det gäller är 93 GranTurismo 750.
  • 1959 är året då Saabs första kombimodell, 95, lanseras. Det skulle dröja ytterligare 46 år innan Saabs andra kombimodell lanseras.

60-talet

  • 1962 vinner Erik Carlsson ”Carlsson på taket” Monte Carlo-rallyt för första gången.
  • 1965 är året då Svenska Aeroplan Aktiebolaget blir Saab Aktiebolag.
  • 1966 lanserar Saab sin första fyrtaktsmotor.
  • 1969 bildas Saab-Scania AB då Saab AB och lastbilstillverkaren Scania-Vabis AB slås samman.

70-talet

  • 1971 presenterar Saab två innovationer; eluppvärmd förarstol och självreparerande stötfångare.
  • 1976 i januari lämnar den miljonte Saab-bilen produktionslinan i Trollhättan.

80-talet

  • 1983 tillverkar Saab sin 100 000:e turbobil och är samtidigt världens största tillverkare av turbobilar.
  • 1984 tillverkar Saab för första gången över 100 000 bilar under ett år.
  • 1985 presenteras Saab Direct Ignition (Saab DI), ett avancerat direkttändningssystem med en tändspole för varje cylinder.
  • 1986 kan Saab 9000 årsmodell 1987 som första framhjulsdrivna bil utrustas med ABS-bromsar.
  • 1986 slår man två världsrekord på Alabama International Motor Speedway i Talladega, USA. Efter nära 20 dygns oavbruten körning i tre stycken 9000 Turbo slås även 21 internationella hastighetsrekord. Den snabbaste bilen kör 100 000 km med en medelfart på 213,299 km/h.
  • 1989 är förlusten ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen. Personalen inom personbilsdivisionen dras ner med 1.500 personer från runt 15.000.
  • 1989 köper GM 50 procent av Saab Scanias personbilsverksamhet och bildar det nya bolaget Saab Automobile AB.

90-talet

  • 1990 flyttas huvudkontoret till Trollhättan.
  • 1991 blir Investor hälftenägare i Saab Automobile AB efter att ha köpt alla aktier i Saab-Scania AB.
  • 1991 lägger Saab ner sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.
  • Under 1994 och 1995 visar Saab Automobile vinst, det är de enda vinståren under GM:s ägande.
  • 1996 presenterar Saab ett aktivt nackskydd kallat SAHR (Saab Active Head Restraint). Produktion ett år senare.

2000-talet

  • 2000 blir Saab Automobile AB helägt av GM som köper Investors aktieinnehav.
  • 2000 visas Saab Variable Compression på Genèvesalongen.
  • 2003 lansering av Saab 9-3.
  • 2004 slår Saab försäljningsrekord i USA med 48 000 sålda bilar. 2004 får Saab 9-3 Cabriolet maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Därmed blir den första fyrsitsiga cabriolet med högsta betyg. Alla Saabs modeller på europamarknaden är numera femstjärniga i Euro NCAP.
  • 2005 väljs Jan Åke Jonsson till ny vd för Saab Automobile AB.
  • 2006 säljer Saab rekordmånga bilar, 133 000.
  • 2008 Finanskrisen får GM att söka statligt stöd för att överleva.
  • 2009 februari meddelar GM att Saab ska bli ett självständig bolag och säljas.
  • 2009  18 december. GM meddelar att man inte funnit någon köpare till Saab och därmed väljer att lägga ned den svenska biltillverkaren.
  • 2010 26 januari. GM meddelar att man kommit överens med Spyker Cars om en försäljning av Saab. Saabs ovissa framtid har helt plötsligt omvandlats till en eventuell positiv framtid.
  • 2011 januari. När Saabs svenska försäljning under 2010 summeras visar det sig att man sålt 8 647 bilar. En liten siffra, men en ökning med nästan 23 procent jämfört med 2009.
  • 2011 mars. Vd Jan Åke Jonsson meddelar sin avgång. Styrelseordförande holländaren Victor Muller tar över vid rodret.
  • 2011 6 april. Saabs produktion stoppas och förblir stillastående resterande tid innan konkursen är ett faktum.
  • 2011 november. Saab och de kinesiska företagen Pang Da och framför allt Youngman kämpar för att göra GM till lags så att en försäljning kan äga rum. Dock utan att lyckas.
  • 2011 19 december. Victor Muller meddelar att han personligen lämnar in begäran om konkurs till Vänersborgs tingsrätt. En era i svensk bilindustri är över.